De Hoogeveensche Vaart met op de achtergrond de Rumptigerbrug. Rechts het jaagpad en de tramrails van de tramlijn naar Balkbrug. In 1925 werd de ophaalbrug vervangen door een draaibrug.
Langs de Hoogeveensche Vaart heeft jarenlang een tram gelopen. Vanaf het station in Meppel ging deze tram naar Balkbrug. In 1908 werd Meppel aangesloten op een zich snel uitbreidend tramlijnennet in Noord -Overijssel. De spil in deze ontwikkeling was de Dedemsvaartsche Stoomtramweg Maatschappij, die vele van de tramlijnen met bijbehorend materieel in beheer had. Meppel werd in dit netwerk opgenomen via de lijn Meppel-Balkbrug.
De spoorweg, locomotieven en rijtuigen waren in eigendom bij de Spoorwegmaatschappij Meppel-Balkbrug, die in september 1905 was opgericht. De exploitatie werd echter overgelaten aan de Dedemsvaarsche Stoomtramweg Maatschappij. Het station, de remise en het emplacement van de ‘Meppel-Balkbrug’ bevonden zich even ten zuiden van het NS-station, waar nu de streekbussen staan. De tramlijn liep langs de Parallelweg tot aan de Hoogeveensche Vaart, waar een scherpe bocht naar rechts werd gemaakt. De eerste vaste stopplaats na Meppel was de Rogatbrug. Het totale traject van 22,5 kilometer werd in 1928 afgelegd in één uur en zeven minuten. Een enkele ‘tram’ reed door tot Dedemsvaart-Dorp.
Op 7 oktober 1934 namen autobussen het personenvervoer tussen Meppel en Balkbrug over. Het goederenvervoer op dit traject werd voortgezet tot 10 mei 1939.