Momenteel rijden er vier elektrische deelauto’s in de gemeente Meppel. Het initiatief hiervoor is genomen door Duurzaam Nijeveen/Dorpsvereniging Nijeveen en een aantal bewoners uit de wijken Oosterboer en Berggierslanden. Gemeente Meppel ondersteunt deze buurtinitiatieven.
We zien onze mobiliteit veranderen. We gaan naar duurzame vormen van mobiliteit en van bezit naar gebruik. Zo stappen we massaal over op hybride en elektrisch rijden en op (private) lease. Ook het autodelen komt op. Buurtbewoners reserveren de deelauto met regelmaat en we zien een stijgende lijn in het aantal gereden kilometers. Een auto delen is in veel gevallen goedkoper dan een eigen auto (tot ongeveer 10.000 kilometer). Een deelauto is daarnaast comfortabel, gebruiksvriendelijk en duurzaam.
Omdat we verder willen groeien, hebben we onderzocht welke aanbieder van deelvervoer het beste past bij de Meppelse situatie. Op basis van prijs, kwaliteit en visie zijn we uitgekomen bij MobiGo. MobiGo zet zich in voor duurzame mobiliteit en doet dat onder andere door gebruikers actief te betrekken bij het autodelen. Door het samen delen met de buurt neemt vaak het sociale contact in een wijk toe. Samen duurzaam mobiel!
Wil je weten wat een deelauto voor jou kan betekenen lees dan vooral verder. Ben je enthousiast en overweeg je gebruik te gaan maken van de een deelauto, neem dan contact op met ons. Via een Teams-meeting (24 februari), een bijeenkomst (1 maart bij het winkelcentrum Ossenweide kant), een e-mail of een persoonlijk gesprek, kom je alles te weten over het gebruik van een deelauto. Zo kan jij een weloverwogen keuze maken. Wij zijn zeker ook geïnteresseerd in (groepjes van) buren, die samen gebruik willen maken van een deelauto. Jouw straat, buurt of dorp kan zomaar een geschikte plek zijn voor onze volgende deelauto.
Ook kan je op de hoogte worden gehouden via de WhatsApp Community Deelauto Oosterboer. Scan onderstaande QR code met de camera app van je telefoon:
Wanneer is een deelauto interessant voor jou?
Gemiddeld rijdt een benzine auto in Nederland ongeveer 11.000 km per jaar. Rij jij minder dan gemiddeld dan is deelauto mogelijk ook interessant voor jou. Rij je 5.000 km of minder dan is een deelauto bijna altijd financieel voordeliger dan een eigen auto. Lees vooral verder en aan het einde van dit artikel geven we een voorbeeld en een rekenmodel.
Wie zijn de initiatiefnemers van de deelauto?
Momenteel (januari 2025) rijden er 4 deelauto’s in Meppel. Het initiatief is genomen voor een zestal bewoners, wonend in Nijeveen, Oosterboer en Berggierslanden. Het initiatief wordt ondersteund door gemeente Meppel. Gezamenlijk kijken we naar de beste aanbieders van deelvervoer in Nederland. Op basis van prijs en kwaliteit zijn wij uitgekomen bij MobiGo als onze partner. Wil je meer informatie over de initiatiefnemers en hun doelen voor het deelvervoer in Meppel, lees dan hier verder.
Waarom kiezen we voor MobiGo?
Voor de exploitatie van onze deelauto kiezen wij bewust voor MobiGo. Een coöperatie, MobiCoop, is 100% eigenaar van MobiGo. Deze coöperatie zet zich in voor duurzame mobiliteit. De gebruikers worden er op een sociale manier bij betrokken. Op deze manier houden we samen als wijkbewoners regie op de deelauto. Tevens zijn de tarieven van MobiGo concurrerende met commerciële aanbieders, zoals GreenWheels en MyWheels.
Middenklasse – Renault Zoe of vergelijkbaar | MyWheels.nl | GreenWheels.nl | MobiGo.nu |
Maandabonnement | € 10,- | € 10,- | € 9,- |
Uurtarief | € 3,56 / uur | € 3,20 / uur | €3,50 / uur |
Kilometertarief | € 0,36 / km | €0,40 / km | €0,38 / km |
Wanneer is een deelauto interessant voor mij?
De kosten autovervoer zijn afhankelijk van de auto die kiest (vaste kosten) en van het aantal kilomters die je rijdt (variabele kosten). We maken een financiële vergelijking voor een Volkswagen Polo. De Polo verbruikt in de praktijk ongeveer 5,7 liter benzine per 100 kilometer. Bij een benzineprijs van € 2,15 per liter, zijn je variabele kosten dan €0,12 per gereden kilometer. De vaste kosten verschillen of je een auto koopt of kiest voor private lease.
optie 1: eigen auto
Bij de koop van een eigen auto heb je te maken met de onderstaande jaarlijkse vaste lasten:
- Wegenbelasting: € 38,- per maand (Belastingdienst – regio Drenthe)
- Verzekering: € 48,- per maand (FBTO – All Risk, 10 schadevrije jaren, zonder eigen risico)
- Onderhoud € 30,- per maand (Gebruikscalculator Autoweek)
- Pechhulp: € 14,- per maand (ANWB – Wegenwacht Nederland Compleet)
- Afschrijving & Financiering € 222,- per maand (Gebruikscalculator Autoweek)
optie 2: private lease
Bij private lease zijn de kosten van pechhulp, onderhoud, wegenbelasting en verzekering bij het contract inbegrepen. Dus behalve de brandstof heb je geen extra kosten. De private lease van een Volkswagen Polo op basis van 24 maanden en maximaal 12.000 km per jaar kost €469/maand (bron: Direct Lease).
optie 3: deelauto
Het voordeel van een deelauto is dat je erg lage vaste lasten hebt. Je betaalt slechts €9/maand voor het goedkoopste basis-abonnement uit. Je betaald maximaal €59/maand voor een top-abonnement. De totale kosten zijn afhankelijk van je autogebruik. Deze berekenen we aan de hand van een praktijk voorbeeld, stel je rijdt per jaar:
rekenvoorbeeld
- Voor je woon-werk verkeer rijdt je 1 keer per week naar Zwolle gedurende 42 werkwerken en je gebruik de auto dan telkens 9 uur.
- Je gaat 10 keer per jaar op bezoek bij familie in Utrecht en blijft daar 2 uur.
- Elke week (52 weken) pak je de deelauto om grote boodschappen te halen bij de lokale supermarkt
- Je gaat 2 keer per jaar een weekend naar Zuid-Limburg met de deelauto
- 10 keer per jaar ga je shoppen in Zwolle (5 uur)
In deze situatie ben je met een deelauto het voordeligste uit. Hierbij is gebruik gemaakt van het voordeel-abonnement van € 19 / maand, waardoor de kilometerprijs en ook de uurprijs voordeliger zijn. Wil jij dit voor je eigen situatie berekenen, klik dan hier voor ons rekenmodel in Excel.
Kortom voor de vaste maandelijkse lasten kun je het beste kiezen voor een deelauto. Ook de prijs per kilometer van de deelauto is concurrerend met een eigen auto. Het omslagpunt ligt op ongeveer 11.000 kilometer. Rijdt je meer dan is een eigen auto bijna altijd voordeliger. De duur van het gebruik speelt ook een rol bij een deelauto. Gebruik je de auto langer en vaker dan gemiddeld 10 uur in de week, dan is een eigen auto vaak de voordeligere keuze. Dus neem jij de auto vaker dan 1 keer week mee naar je werk (circa 9 uur), dan kun je beter kiezen voor een eigen auto of anders voor private lease.
Bovenstaand bericht is geen persoonlijk advies en er kunnen geen rechten aan worden ontleend. Het bericht dient uitsluitend ter inspiratie van bewoners uit Oosterboer om duurzame alternatieven in overweging te nemen. Help jij ons om de informatie uit dit bericht actueel en objectief te houden? Meld uw perspectief en relevante aanvullingen via het contact knop bovenaan deze pagina. Wij zullen dit bericht indien nodig aanpassen. Op deze manier houden we al onze buren op de hoogte.